7 živočišných + 9 rostlinných potravin bohatých na bílkoviny

V poslední době se vede debata o tom, v čem jsou bílkoviny. Ve srovnání s našimi babičkami totiž víme, že pro jejich doplnění nemusíme jíst jen vejce a kuřecí maso. Co vše je ale zdrojem rostlinných proteinů? A jsou mezi těmi ze zvířat a rostlin nějaké rozdíly?

Proteiny se řadí mezi základní makroživiny, které tělo potřebuje ke svému normálnímu fungování, ale neumí si je vyrobit samo. Potřebuje je hlavně pro budování aktivní svalové hmoty a její následné udržení.

Ještě celkem nedávno si obyčejní lidé mysleli, že mezi jediné zdroje proteinů patří mléko, tuňák, losos a další druhy masa a mléčných výrobků. Díky neustále se zlepšujícím znalostem o výživě však dnes velmi dobře víme, že existují i rostlinné bílkoviny, které v sobě skrývá sója, tofu, čočka či ořechy.

Jelikož jde o zajímavé a hodně důležité téma, níže si o něm povíme něco trochu víc.

Rozdíly mezi živočišnými a rostlinnými proteiny

potraviny bohaté na bílkoviny

Rostlinné a živočišné bílkoviny se liší svými aminokyselinami. Nevyplatí se moc říkat, které z nich jsou lepší, protože lidské tělo je v nějaké míře potřebuje všechny. Některé rostlinné proteiny však tělo tráví pomaleji než ty živočišné.

V ideálním případě je vhodné živočišné a rostlinné bílkoviny kombinovat mezi sebou. Rostlinná strava není bohatá na vitamín B12. Živočišné bílkoviny ale obvykle zvyšují hladinu cholesterolu.

Živočišné bílkoviny

Pokud chcete do svého jídelníčku zařadit živočišné výrobky, které obsahují kompletní spektrum aminokyselin, měli byste nejprve vědět, co vše mezi ně patří.

Svou pozornost zaměřte na:

  • Ryby
  • Vejce
  • Mléko, sýry a další mléčné výrobky
  • Červené maso
  • Kuře a krocana

Kompletní spektrum aminokyselin se obvykle nachází i v méně konzumovaných typech masa. Typicky jde například o maso z koně.

potraviny bohaté na bílkoviny

Rostlinné bílkoviny

I když málokteré zdroje rostlinných bílkovin bývají po stránce aminokyselin kompletní, neměly by vám v jídelníčku chybět. Mnohdy jsou totiž zdravé i pro trávení.

Zkuste si častěji dopřát:

  • Quinou
  • Čočku
  • Ořechy
  • Sóju
  • Avokádo
  • Hrášek
  • Konopné semínko (dělá se z něj konopný protein)
  • Fazole
  • Obiloviny

Co je lepší pro svaly?

Pokud vám jde o cílené budování aktivní svalové hmoty, můžete sáhnout po syrovátkovém proteinu, který je velmi oblíbený mezi sportovci. Ten ale nebývá veganský, takže se nehodí pro všechny. (Jak už ale bylo řečeno, dá se to vyřešit konopným proteinem.)

V ideálním případě se pokuste všechny druhy proteinů kombinovat mezi sebou. Díky tomu získáte od obou typů pro tělo to nejlepší.

Rada pro vegetariány a vegany

potraviny bohaté na bílkoviny

Úplně nakonec si necháváme menší radu pro vegetariány a vegany. I když dovedou rostlinné bílkoviny (alespoň částečně) nahradit vynechání masa, i tak vám mohou ve stravě chybět některé důležité živiny. Patří mezi ně například železo a již zmíněný vitamín B12.

Aby vám tyto a další živiny dlouhodobě nechyběly (což se negativně podepíše na vašem celkovém zdravotním stavu), sáhněte po doplňcích stravy, které je obsahují a které jsou vhodné i pro dlouhodobé užívání.

Dáváte přednost rostlinným, nebo živočišným proteinům?

Zdroje informací

https://www.medicalnewstoday.com/articles/322827 – Rostlinné a živočišné bílkoviny (anglicky)

https://www.healthline.com/nutrition/20-delicious-high-protein-foods – 20 potravin s vysokým obsahem bílkovin (anglicky)

https://www.healthline.com/nutrition/protein-for-vegans-vegetarians – 18 potravin bohatých na protein pro vegetariány a vegany (anglicky)

Napsat komentář