Jaký je doporučený denní příjem sacharidů? Proč je (ne)jíst?

Sacharidy jsou pro spoustu lidí zlo. Vždyť se po nich tloustne! A tak je (spolu s tuky) vyřazují ze svého jídelníčku. Co když vám ale řekneme, že není sacharid jako sacharid? 

Skoro všichni se snažíme zhubnout a žít zdravě. Jenže, při praktikování zdravého životního stylu je nutné trochu přemýšlet. Pokud chcete shodit několik desítek kilogramů, je naprosto jasné, že si nemůžete dopřávat slazené limonády, sušenky a hektolitry alkoholu.

V takové formě vám sacharidy, které tyto chuťovky obsahují, skutečně neprospějí. Pod vlivem různých diet a doporučení je však často házíme do jednoho pytle s přírodními zdroji sacharidů, které se nacházejí například v ovoci. 

denní příjem sacharidů

Jak to s těmi sacharidy tedy je?

Co jsou sacharidy?

Sacharidy jsou látky, které dodávají lidskému tělu energii. Jeden gram sacharidů v sobě obsahuje asi 4 kalorie. Lidské tělo přeměňuje sacharidy na glukózu, která slouží jako palivo pro mozek a svaly. Sacharidy mimo jiné patří do kategorie makroživin. (Společně s bílkovinami a tuky.)

Sacharidy dělíme na:

  • Vlákninu
  • Celkové cukry
  • Alkoholový cukr

Zvýšená konzumace sladkých potravin a nezdravých jídel vede k cukrovce 2. typu. Z toho důvodu je vhodné sledovat glykemický index potravin.

V čem se sacharidy liší?

denní příjem sacharidů

U sacharidů je potřeba rozlišovat jejich typ. Existují totiž “dobré” sacharidy a “špatné” sacharidy.

Mezi ty, které jsou pro lidské tělo prospěšné, řadíme například:

  • Zeleninu
  • Quinou
  • Brambory
  • Celozrnné výrobky
  • Ovesné vločky
  • Luštěniny

A další potraviny, které mají své místo ve zdravém jídelníčku.

Mezi špatné zdroje sacharidů pak patří:

  • Slazené nápoje
  • Bílý chléb
  • Chuťovky, sušenky a dorty
  • Další výrobky z bílé mouky (například bílé těstoviny)

Při nákupu si (alespoň na začátku) důkladně pročítejte etikety. V ideálním případě byste neměli mít v jídelníčku nadbytek přidaných cukrů. (Toto tvrzení obvykle znamená, že výrobky bez přidaného cukru už v sobě nějaký cukr přirozeně mají.) 

Čím sladit?

denní příjem sacharidů

Možná byste se chtěli rafinovaných cukrů vzdát, ale nevíte, jak to udělat. A tak možná sáhnete po náhradních sladidlech a sirupech. Vždyť o sirupu z agáve, nebo o javorovém sirupu se říká, že patří do zdravého jídelníčku. Nebo ne?

I když něco patří do zdravé výživy, neznamená to, že si toho můžete dopřát libovolné množství. Ze všech náhradních sladidel nejlépe vychází slazení z kořene čekanky, které má sladkou chuť, nízký glykemický index a obsahuje hodně vlákniny.

Nesmí se to s ním ale přehánět, protože zvýšený příjem vlákniny z čekankového slazení by vám mohl způsobit zažívací potíže.

Jsou sacharidy spouštěčem obezity?

Asi budete v šoku, ale sacharidy jsou v tomhle trochu nevinně. Minimálně, když toto tvrzení vztáhneme na hodné sacharidy. (U těch špatných je to ovšem pravda.) Za problémy s obezitou se navíc schovává i nedostatečná fyzická aktivita a špatně nastavená prevence.

Co z toho tedy plyne? Především to, že cereální pečivo vás nezabije. Dokonce ani po 18 hodině, po které hodně lidí sacharidy odmítá. (Ne, sacharidy nemají žádnou zázračnou schopnost, která by dokázala lusknutím prstu změnit jejich schopnosti jen kvůli času, kdy je sníte.)

Jaký je váš postoj k sacharidům? Dopřáváte si je, nebo se jim raději vyhýbáte?

Zdroje informací

https://www.medicalnewstoday.com/articles/161547 – Vše o sacharidech (anglicky)

https://www.healthline.com/nutrition/good-carbs-bad-carbs – Hodné a zlé sacharidy – vyberte si dobře (anglicky)

 

Napsat komentář