Natažený sval: 10 babských rad – co dělat a co pomáhá

Skoro každý z nás někdy v životě intenzivně sportoval. Nejen v rámci tělocviku. Ale třeba i při dobíhání autobusu na poslední chvíli. Výsledkem tohoto počínání může být natažené svalstvo. Existuje způsob, jak si od něj ulevit?

Možná se budete divit. Ale termín natažený sval ve své podstatě neexistuje. Můžeme ho buď unavit, nebo poškodit. Nic mezi tím neexistuje. Ne vždy je ale bolest svalu závažná. (Například nedojde k jeho vážnému natržení, nebo poškození.) 

Po cvičení, nebo jiném intenzivním výkonu, se ve svalu mohou udělat mikrotrhlinky. Což je naprosto normální. I tak to ale může být pro člověka v běžném životě dost omezující. 

Natažený sval: 10 babských rad – co dělat a co pomáhá 2

Proto se podíváme na babské rady, které by vám měly od bolesti svalů trochu ulevit. A dáme si i pár tipů, jak bolestem svalů v budoucnosti předcházet.

10 tipů, jak si ulevit od bolavých svalů

Na svaly nemusí působit jen námaha, aby nás začaly bolet. Mnohdy jde o výsledek našeho nevhodného životního stylu. Který si prostě jenom neuvědomujeme.

Na vině může být:

  • Stres
  • Dehydratace
  • Špatná výživa

Z toho důvodu bychom si měli osvojit několik relaxačních technik, které nám pomohou zbavit se nadměrného napětí. Které je způsobené prací, nebo osobními problémy. Také se zkuste zamyslet, kolik tekutin během dne vypijete. Doporučované jsou zhruba 2 litry tekutin za den. S tím, že během letních měsíců, nebo náročného fyzického výkonu, se může vaše individuální potřeba ještě zvýšit. 

Natažený sval: 10 babských rad – co dělat a co pomáhá 3

V ideálním případě pijte čistou vodu, nebo čaje (zelený, černý, bylinkový…), kávu, alkohol a limonády buď omezte, nebo jejich příjem úplně vyškrtněte. V rámci výživy se pak zaměřte na vitamín D, vápník a hořčík.

Dalším způsobem, jak se zbavit bolestí svalů, je:

  • Odpočinek
  • Studený obklad
  • Komprese
  • Zvednutí bolavého místa nahoru (pokud to lze)

Jelikož bolest svalů může být způsobená zánětem, v exponovaném období můžete do svého jídelníčku zařadit potraviny, které jsou bohatým zdrojem antioxidantů a mají protizánětlivé účinky. Typicky jde třeba o ovoce a zeleninu. 

A co dál? Zkuste i:

  • Krém s arnikou
  • Koupele s Epsomskou solí

V neposlední řadě, svalům udělá dobře i fyzický klid. 

Prevence natažených svalů

Natažený sval: 10 babských rad – co dělat a co pomáhá 4

V první řadě byste neměli podceňovat rozcvičku. Je jasné, že pokud sval není na fyzický výkon připraven, tím spíš bude náchylný k tomu, aby se mu něco stalo. Takže, před začátkem každého cvičení si na sebe najděte alespoň pět minut.

Dále:

  • Nepřeceňujte své fyzické možnosti
  • Hodně pijte
  • Jezte proteiny
  • Si dopřejte masáže svalů

Mnoho z nás se amatérsky pouští i do náročných sportů. Pokud ale neznáme správnou techniku, můžeme si během jejich provozování ublížit. Což není žádoucí. Proto zkuste oslovit zkušeného instruktora, který vám vše vysvětlí. Nebo se snažte získat (alespoň) maximální množství informací. 

Máte nějaké vlastní tipy, co platí na bolavé svaly?

Zdroje informací

https://www.healthline.com/health/muscle-strain-treatment – Natržené svaly (anglicky)

https://www.medicalnewstoday.com/articles/322869 – Bolesti svalů: Příčiny, domácí úlevové prostředky a prevence (anglicky)

https://www.healthline.com/health/fitness-exercise/sore-muscles – 23 věcí, které byste měli vědět o bolavých svalech (anglicky)

Napsat komentář