Cukrovka – víte, jak se jí vyhnout?

Když se řekne cukrovka, spousta lidí si představí celkem běžnou nemoc, která sice znepříjemňuje nemocnému život, ale jinak pro něj nepředstavuje vůbec žádné riziko. Což je obrovská chyba, protože i cukrovka může v mnoha případech zabíjet. Proto si o ní v dnešním článku povíme něco trochu víc.

Cukrovku v dnešní době považujeme za relativně neškodnou nemoc, kterou máme spojenou především s pokročilým věkem. (Případně s obdobím těhotenství, kdy se řada žen potýká s těhotenskou cukrovkou.) Protože se kolem nás v současné době neobjevují tak často případy, ve kterých je smrtelná, máme tendenci jí přisuzovat mnohem menší význam. Přitom se jedná o onemocnění, které je stejně nebezpečné jako ostatní. 

Jste připraveni o ní vědět víc?

Co je cukrovka?

Cukrovka je onemocnění, během kterého dochází ke špatnému zpracování krevního cukru. Oproti jiným chorobám ji ale rozlišujeme na několik typů, z nichž některé provázejí určité tělesné stavy (jako je například těhotenství), nebo jsou u člověka vrozené. U všech ale platí, že jejich neléčení může vést k velmi vážným obtížím.

V současnosti rozlišujeme:

  • Cukrovku 1. typu
  • Cukrovku 2. typu
  • Těhotenskou cukrovku

Cukrovka 1. typu

Cukrovka 1. typu bývá u lidí vrozená. Jejich tělo nedokáže produkovat inzulín, který je důležitý pro odbourávání cukru, takže ho do něj musejí dodávat z vnějších zdrojů. Z výše uvedeného vyplývá, že se tento typ cukrovky objevuje jak u dospělých, tak u dětí.

Cukrovka 2. typu

Cukrovka 2. typu je získaná. Náchylnější jsou k ní starší lidé a ti, kteří jsou dlouhodobě obézní. V podstatě se dá říct, že jde o reakci těla na váš špatný životní styl. Oproti 1. typu cukrovky je ten druhý v naší populaci mnohem častější.

Cukrovka - víte, jak se jí vyhnout? 2

Těhotenská cukrovka

 

Těhotenská cukrovka je přechodný stav, ke kterému dochází během těhotenství ženy. (Ale rozhodně ne vždy.) Po porodu se obvykle vše vrací k normálu. Ačkoliv, existuje podezření, že těhotenská cukrovka může upozorňovat na nebezpečí vzniku cukrovky 2. typu v budoucnu.

Prediabetes

Ještě předtím než dojde k rozvoji cukrovky 2. typu se člověk dostává do přechodného období, kterému se odborně říká prediabetes. Jak už název napovídá, jde o stav, během kterého tělo již signalizuje nějaké problémy, které se ale dosud nepřehouply do aktivní cukrovky. U takových lidí je důležité dlouhodobě monitorovat jejich zdravotní stav, neboť je u nich vyšší riziko, že jednoho dne onemocní.

Inzulinová rezistence

Důvodem, proč k diabetu dochází je ve většině případů inzulinová rezistence. Ta je dost často spojovaná se stavem, kdy tělo nedovede vyrobit dostatečné množství inzulinu v poměru k hladině cukru v krvi. Tělo se i přesto snaží tento stav zvládnout, ale nedaří se mu to kvůli zvýšeným nárokům na slinivku, která záhy selhává. Protože hladina cukru v krvi setrvale roste a tělo má stále větší problém ho nějak smysluplně odbourat, vše končí rozjezdem cukrovky.

Příznaky cukrovky

Cukrovka - víte, jak se jí vyhnout? 3

Stejně jako například u infarktu existují obecně známé symptomy cukrovky a pak také ty, které jsou typické spíš pro muže a pro ženy.

Obecně se cukrovka projevuje:

  • Zvýšením pocitu hladu
  • Zvýšením pocitu žízně
  • Poklesem váhy
  • Častým močením
  • Rozmazaným viděním
  • Špatnou hojivostí ran
  • Extrémní únavou

U mužů se může cukrovka projevit i zmenšenou chutí na sex, erektilní dysfunkcí nebo zhoršenou funkcí svalů. Ženy oproti tomu častěji zažívají infekce močového ústrojí, kvasinkové infekce a také je trápí svědivá a suchá pleť.

Kdo je cukrovkou nejčastěji ohrožen?

Co se týče cukrovky 1. typu, tak jsou to především lidé, kteří mají tento typ cukrovky v rodině. Těhotenská cukrovka pochopitelně postihuje těhotné ženy.

Cukrovka - víte, jak se jí vyhnout? 4

Cukrovka 2. typu pak útočí na:

  • Lidi nad 45 let věku
  • Lidi, kteří trpí obezitou
  • Lidi, kteří mají nedostatek pohybu
  • Pacienty s prediabetes
  • Ženy, které měly těhotenskou cukrovku
  • Lidi, kteří mají vysoký krevní tlak a vysokou hladinu cholesterolu

Prevence cukrovky

Nejlepší věc, kterou můžete pro sebe a své zdraví udělat je ta, že se začnete řídit pokyny, které jsou v souladu se zdravým životním stylem. To znamená, že se budete pravidelně hýbat, nebudete ve stresu a budete tělu dopřávat dostatečné množství odpočinku a kvalitního spánku. 

Největší podíl na prevenci má ale především váš vyvážený jídelníček, který tělu dodá veškeré potřebné živiny, ale zároveň ho nezásobuje potravinami, které by mohly napomoci ke vzniku cukrovky.

Proto byste měli jíst:

  • Ryby
  • Zelené saláty
  • Vejce
  • Chia semínka
  • Ořechy
  • Kvalitní (neslazené) jogurty
  • Brokolici
  • Lněné semínko
  • Česnek
  • Jahody

Naopak se zřekněte průmyslově zpracovaných potravin, mezi které patří sušenky, polotovary a různé slané snacky. Určitě vám neprospěje ani fast food a přebytek slazených nápojů. 

Museli jste kvůli cukrovce změnit svůj životní styl?

 

Napsat komentář